کمیسیون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم
عنوان کمیسیون: اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم |
مقدمه (هدف): اگر باور به راهبرد «نهاد وکالت مردم مدار » داشته باشیم میبایست در راستای «ترویج مسئولیت اجتماعی کانون وکلاء» همت گماریم تا از این رهرو هم رسالت اجتماعی خود را ایفاء و هم بعنوان یک نهاد پویا و مستقل، حلقه واسط بین مردم و حاکمیت و هم عدالت خواه، فساد ستیز و حمایتگر جامعه در بزنگاههای خطر و نیاز باشیم. از دیگر سوی کانون وکلا هر چند که یک نهاد خود انتظام و خود فرمان در حوزه عمومی است اما کارکرد مدنی نیز دارد یعنی یک وظیفه حرفهای دارد و یک وظیفه عمومی. اساساً تمایز توسعه یافتگی اجتماعی با نظام توسعه نیافته، در اثربخشی نهادهای مدنی بعنوان واسط، رابط و میانجیگر بین دولت و ملت است و هم اینانند که با نگاه حرفهای، جامعه را به سمت خردمداری، عقل انتقادی و بیان تخصصی خواستههای مردمی و ملی سوق میدهند؛ هر چند که معتقدیم، اعتماد و وثاقت در بستر زمان بدست میآید. وکلا و کانونها باید به جد بر ای این اعتبار بخشی و آبروداری اجتماعی خود کار کنند و از رخوت و بیعملی یا قهر با حاکمیت یا اختلال ارتباطی درونی و بیرونی پرهیز کرده و در نهایت با اتکاء به نیروی اجتماع و حمایت مردم، با خوانشی نوین از قدرت مدنی نهاد وکالت بعنوان دیرینترین نهاد اصیل حوزه عمومی غیر دولتی در جهت تعالی راهبرد فوق الذکر اهتمام ورزند. بطور قطع و یقین اجرای همه طرحها و برنامهها نیازمند زمان متناسب است اما تلاش مضاعف و تحویل گرایانه، راهکار میانبر جهت رسیدن به اهداف بویژه در حوزه هویت بخشی اجتماعی جامعهی وکلا برای پاسداشت از استقلال کانون وکلاء با رویکرد رفعت و ترقی پایگاه اجتماعی و اقبال عمومی، ارائه پارادایم پیشگیرنده و حقوق پیشگیری در میان مردم توسط این نهاد مدنی است. بدیهی است به تناسب فرصتها و نیازها، اولویتبندی لازم و عملی با هدایت هیات مدیره کانون وکلاء و هماهنگی با مسئولین ارکان و کمیسیونهای کانون و سایر صاحبنظران داخل و خارج از کانون در چارچوب اقتضائات اجتماعی و همسو با روند رو بهجلوی کانون، انجام و طبعاً اصلاح، ارتقاء و بروزرسانی برنامهها مطمع نظر خواهد بود. |
قوانین و مقررات ضرورت ایجاد کمیسیون: • بندهای 8 و 14 اصل سوم قانون اساسی (دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: بند 8: مشارکت عامه مردم و تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش. بند14: تامین حقوق همهجانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون) • اصل بیستم قانون اساسی (همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.) بند 5 اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی (قوه قضاییه، قوهای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهدهدار وظایف زیر است: 5- اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین) لایحه برنامه پنجساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (فصل 13- سیاست داخلی و ارتقاء سلامت اجتماعی: ماده 176- معاونت پیشگیری قوه قضاییه موظف است برنامه ریزی و زمینه سازی برای کاهش جرم و جنایت با هدف کاهش ده درصدی سالانه در مصادیق مهم آن توسط دستگاههای ذیربط را در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به تصویب برساند و علاوه بر اعلام عمومی بر اجرای آن نظارت و گزارش عملکرد دستگاهها را اعلام نماید. ماده 179- وزارت کشور به منظور انسجام در مدیریت اجتماعی و ایجاد هماهنگی، همافزایی و نظارت بر دستگاههای عضو شورای اجتماعی و بهرهگیری از مشارکت مردم مکلف است با تقسیم کار ملی، استانی و محلی از طریق اصلاح و تصویب طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در شورای اجتماعی کشور ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون با تاکید بر تدوین برنامه عملیاتی مبتنی بر پیشگیری، کنترل و کاهش اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و مفاسد اجتماعی براساس شاخصهای معتبر و زمانبندی متناسب در محورهای ذیل اقدام نماید: – خدمات رسانی به موقع به افراد در معرض آسیبهای اجتماعی با بهرهگیری حداکثری از مشارکتهای مردمی و غیردولتی – توسعه مراکز فوریتهای اجتماعی با اولویت شهرهای متوسط و بزرگ به تناسب جمعیت و میزان گسترش آسیبهای اجتماعی با رعایت قوانین و مقررات و بهرهگیری مطلوب از ظرفیتهای مردمی از طریق ایجاد سامانه یکپارچه اطلاعات تشکلهای مردم نهاد و نظارت بر فعالیت آنها و ارائه گزارش شش ماهه به هیات وزیران – بسط و توسعه نقش مردم و سازمانهای مردم نهاد در حوزههای مشارکت گروهی و تامین مالی مبتنی بر رویکرد خیر اجتماعی و تلاش در جهت جلب مشارکت بیشتر ذی نفعان در تامین منابع مورد نیاز) مصوبات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان بهمنظور همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، شورای اجتماعی، بهزیستی، مراکز علمی و آموزشی و سایر نهادهای دولتی و مردم نهاد استانهای خراسان رضوی و جنوبی در راستای مشارکت هرچه بیشتر وکلای دادگستری در امور اجتماعی و پیشگیری. |
تعداد اعضاء کمیسیون: 12 نفر وکیل پایه یک و تعداد 20 نفر کارآموز وکالت (رییس کمیسیون، نایب رییس، دو نفر مدیر کمیته (کمیته اجتماعی و کمیته پیشگیری از جرم)، هشت نفر وکیل پایه یک به عنوان عضو ثابت و بیست نفر کارآموز وکالت به صورت در اختیار برای تحقق برنامهها و انجام فعالیت) شرایط عضویت اعضای کمیسیون: · وکیل پایه یک دادگستری · سابقه فعالیت علمی و ترجیجا عملی مرتبط با کمیسیون · دارا بودن علاقه، انگیزه و پشتکار · داشتن طرحها و ایدهای مرتبط. شرایط انتخاب رییس کمیسیون: · سابقه فعالیت علمی و عملی مرتبط با کمیسیون · دارا بودن حداقل پنج سال سابقهی وکالت پایه یک دادگستری · دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد تبصره: وضع این مقررات مانع اختیارات هیأت مدیره کانون وکلاء در انتصاب وکلایی با شرایط متفاوت نخواهد بود. نحوه انتخاب اعضاء (اعضای کمیسیون، رئیس کمیسیون، دبیر کمیسیون): · شناسایی وکلا پایه یک و کارآموزان وکالت از طریق درخواست داوطلبی فردی، فراخوان کانون وکلا و با دعوت به همکاری · تکمیل فرم مرتبط (شامل: شرح حال و تعهد همکاری داوطلبانه و همه جانبه) · اعضا با پیشنهاد رییس کمیسیون و تصویب هیات مدیره کانون انتخاب میشوند و توسط ریاست کانون ابلاغ میگردد. · رئیس کمیسیون توسط هیات مدیره انتخاب میشود. *تبصره: کمیسیونها میتوانند از کارآموزان به عنوان عضو با ابلاغ داخلی استفاده نمایند. مدت زمان عضویت: · حداکثر دو سال و تا انتخاب و تصمیم هیات مدیره جدید اعضا به تکالیف خود ادامه میدهند. تبصره: تمدید حکم ریاست و یا عضویت در کمیسیون صرفاً در دو دوره متوالی مجاز است اما پس از آن الزاماً با یکدوره وقفه امکان پذیر می باشد. |
شرح وظایف کمیسیون: الف) کمیته اجتماعی: معرفی در خورشان نهاد وکالت به جامعه و تبیین نقش و جایگاه اساسی آن در تحقق عدالت و اثربخشی اجتماعی این نهاد در توسعه و رشد فرهنگ حقوقی و قانون پذیری جامعه. 1. رشد جایگاه و منزلت اجتماعی نهاد وکالت باحضور و مشارکت در برنامههای اجتماعی و مردم محور با استفاده از ظرفیتهای وکلا و کانون. 2. تعامل با ارکان اثرگذار در حوزهای عملکردی حاکمیتی سه قوه و مدیریت شهری و اجتماعی، رسانهای و سازمانهای مردم نهاد به روش معرفی رابط و یا ایجاد کمیته تعامل با سازمانهای بیشتر مرتبط و شرکت در کمیسیونهای همنام. 3. تغییر تفکر عمومی نسبت به صنف وکلا از نگاه وکیل محوری صرف به سمت معرفی موجودیت اثر گذار نهاد وکالت بشرح بند 1 متناسب شایستگی و نقش آن. 4. ایجاد زمینه دخالت توام با حمایت و اقبال از کانون در مورد رفع آسیبهای اجتماعی مرتبط با حوزههای مشاوره و حمایتهای حقوقی و قانونی در نقاط آسیبپذیر و حاشیه شهر در کنار سایر سازمانها و تشکلهای مدنی. 5. استفاده هدفمند از ظرفیت خیرین برای کمک به راه اندازی مراکز مشاوره رایگان و اورژانس امدادهای حقوقی برای دسترسی فوری افراد ناتوان و بزه دیدگان خاص. 6. راه اندازی وکیل زائر با همکاری آستان قدس برای ارائه خدمات مشاورهای و حقوقی برای زائرین با استفاده از ظرفیت خدام افتخاری وکیل. 7. راه اندازی خدمات پاسخگویی و مشاوره تلفنی و آنلاین برابر ساعت و برنامه مشخص به مردم (طرح مرکز فوریتهای مشاوره حقوقی). 8. تمرکز مدیریت ارجاع خدمات حقوقی و وکالتی مورد نیاز سازمانها و بانکها و شرکتها و … در کانون با ایجاد تعامل مناسب در حدود امکان برای ارجاع کار به همکاران وکیل کم درآمد. 9. استفاده مناسب و مستمر از پیشنهادهای همکاران با تجربه، ضمن فراخوان اعلام نظر و اخذ پیشنهادها در حوزه اجتماعی و پیشگیری. 10. استفاده از فرصت هفته وکیل با تدوین برنامههای دیداری و تعاملی ویژه این هفته، ظرفیتهای نمایشگاهی خدمات وکالت و مشاوره، استفاده از ظرفیت رسانه و معرفی چهرههای خدمتگزار اجتماعی نهاد وکالت و شناسایی و تقدیر از وکلای نمونه در این هفته در کنار تکریم از وکلا و خانوادههای آنان و ارائه خدمات مشاوره رایگان ویژه هفته وکیل. 11. اعزام وکلای افتخاری به نقاط محروم برای بررسی مشکلات حقوقی مردم نیازمند با هماهنگی و حمایت فرمانداریها و بخشداریها و شوراها بصورت مقطعی و فصلی در صورت وجود شرایط و سازماندهی هدفمند فعالیت وکلای علاقمند و خیر در بحرانها و حوادث طبیعی به مردم و نیازمندان با نام کانون و نهاد وکالت. 12. ایجاد اعتماد و زمینه برای دعوت رسمی از ریاست و اعضای هیات مدیره کانون در رسانه راجع به گفتگو پیرامون آسیب اجتماعی، نارساییهای حقوقی و رفتاری، علل فزونی جرائم و نقاط ضعف و قوت اجرای قوانین و مسایل حوزه وکالت. 13. آسیبشناسی و فرصتشناسی اجتماعی حوزه فعالیت نهاد وکالت. 14. استفاده از ظرفیت تحقیق و پژوهش در حوزه اجتماعی و پیشگیری. 15. ایجاد برنامه ملاقات مردمی برای ریاست و از اعضای هیات مدیره یک روز در هفته و یا طبق فرصت و اطلاع رسانی آن. 16. تبلیغات و اطلاعرسانی مستمر و یا فصلی و مناسبتی با لگو و نشان کانون در موضوعات حقوقی- قانونی و پیشگیرانه با استفاده از فضاهای تبلیغات شهری. 17. ظرفیت سنجی و استفاده از اسپانسرها و حامیان مالی برای برنامههای کانون در قبال خدمات خاص رایگان مشاورهای و وکالتی وکلای کانون. 18. رشد حمیت صنفی و حرفه ای وکلا در حمایت از برنامههای اجتماعی کانون با استفاده از ظرفیت نظارت و مدیریت مدیران کانون و عوامل انگیزشی. 19. استفاده از ظرفیت صاحبان اندیشه، نخبگان درون و برون تشکیلاتی و برگزاری و شرکت در همایشها با گرایش وظایف مرتبط کانون و جامعه وکالت در حوزه اجتماعی و پیشگیری. 20. استفاده از همکاری سایر ارکان و کمیسیونها. 21. تنظیم سند تحول کانون با رویکرد تحولخواهی و تعاملگرایی با حفظ استقلال حرفه ای کانون. ب) کمیته پیشگیری: 1. ارتباط سنجی موضوعات پیشگیرانه که نهادهای متولی خصوصاً دادگستری بطور تخصصی پیگیر آن میباشد با وظائف حرفه ای وکالت برای اولویتبندی و جلوگیری از هدر رفتن ظرفیت کمیسیون (انجام کار موازی و غیر مرتبط و کمتر مرتبط با کانون وکلا). 2. عضویت در کمیسیونهای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و فراجا و سایر سازمانهای متولی برای اعمال نظرات علمی و اجرایی کانون. 3. طرح نوعی از پیشگیری اجتماعی از تخلفات و جرائم بعنوان پیشگیری حقوقی بارویکرد آگاهسازی و آموزش و توسعه فرهنگ حقوقی مردم خصوصاً کنشگران حوزه رفتارهای حقوقی و اصناف و اتحادیهها. 4. تشکیل جلسات با نمایندگان سازمانهای متولی در زمینه صیانت از حقوق شهروندی بارویکرد پیشگیری و کاهش نقض حقوق شهروندی. 5. پیگیری و تعیین روشی مناسب برای دسترسی متهمین به وکیل و پیشگیری از نقض حقوق اصحاب دعوی با ملاحظات تعاملی و نرم افزاری. 6. استفاده از ظرفیتهای پژوهشی و آموزشی در بحث پیشگیری. 7. اتخاذ روشهای مناسب و پیشگیرانه برای ممانعت از فعالیت دلالان و کار چاقکنان و تخلفات موسسات حقوقی، که بعضاً بنام وکیل فعال هستند، با ملاحظات و مراقب لازم از حرمت وکلا با رویکرد جلوگیری از بزه دیدگی ثانویه نیازمندان به خدمات وکالتی و حمایت حقوقی. 8. شناسایی راهکارهای ایجابی برای فعالتر شدن همکاران کم برخوردار از مراجعین با هدف پیشگیری و حمایت. 9. آسیبشناسی رفتاری (آماری) از عملکرد همکاران با حفظ حرمت و جایگاه وکیل، برای رسیدن به عناوین تخلفات پر تکرار با هدف برنامهریزی پیشگیرانه. 10. تلاش برای تصویب قوانین و آییننامهها از طریق ورود وکلا به عرصه انتخابات ملی و محلی. 11. بروز رسانی کتب درسی و نشریات با هدف آموزش مردم و مسولان و گسترش قوانین و آگاهیرسانی همگانی به منظور کاهش آسیبهای وارده به اجتماع و همچنین کاهش ارتکاب جرم و ایجاد هماهنگی با تمامی دستگاههای مربوطه (قضایی و غیر قضایی) و کلیه کارخانجات، صنایع، اتحادیهها، انجمنهای صنفی و غیره در راستای اهداف راهبردی کمیسیون. 12. ترویج قوانین بازدارنده و استفاده از تمامی ظرفیتهای تبلیغی و رسانهای و معنوی موجود و کلیه شبکههای اجتماعی، جایگاههای نماز جمعه و جماعات، فرهنگسراها، شهرداری مناطق و همه بسترهای ممکن با هدف ارتقاء آگاهیهای حقوقی و ارشاد عامه مردم نسبت به کلیه قوانین مربوطه از جمله جرائم عمد و غیر عمد، عقود و قراردادها و غیره با رویکرد آسیبشناسی اجتماعی. 13. تلاش برای افزایش فرهنگ داوری، میانجیگری، صلح و سازش بین افراد و فرهنگ استفاده از وکیل و ارتقاء شأن و جایگاه وکلا در جامعه به جهت پیشگیری از اختلافات و نزاعهای حاصله و طرح آنها در محاکم کیفری و حقوقی و غیره. 14. تولید محتوای آموزشی توسط اعضای کمیسیون و وکلای دادگستری عضو کانون وکلا و انتشار آن از طریق شبکههای اجتماعی (رسانههای جمعی و فضای مجازی). 15. تلاش برای ایجاد و استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی به طور گسترده از طریق تعامل با دستگاههای زیرمجموعه قوای سه گانه و غیره و حضور در کلیه مجامعی که امکان آن فراهم شود به جهت شناخت همگانی آحاد مردم و مسئولین با ارکان کانون و فعالیتهای اجتماعی کانون در بستر اجتماع و نیز اهمیت نقش وکلا در جامعه به جهت پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقاء سطح آگاهیهای عموم مردم. 16. با توجه به حجم گسترده فعالیت کمیسیون در بستر جامعه و اهداف راهبردی آن تمامی وکلای عضو کانون میبایست به عنوان فعالیتهای معاضدتی تکلیفی در جایگاهها، مکانها و فضاهای تعریف شده شرکت نمایند و به عنوان تکلیف معاضدتی وکلا منظور شود. 17. انجام کلیه ارجاعات هیات مدیره محترم در حدود صلاحیت و وظایف کمیسیون و برنامهریزی امور اولویتدار و حادث و عنداللزوم اصلاح و ارتقاء برنامهها به فراخور پیشرفت کار. شرح وظایف رئیس کمیسیون: · اعمال مدیریت در اجرای کامل شرح وظایف کمیسیون · اعمال مدیریت در جلسات عادی و فوقالعاده کمیسیون · تقسیم کار بین اعضای کمیسیون و اخذ گزارش از ایشان · شرکت در جلسات درون و برون سازمانی · ارائه گزارش و آمار فعالیتها به همراه پیشنهادهای لازم به هیات مدیره کانون و سایر مبادی ذیربط شرح وظایف دبیرکمیسیون: · همکاری با رئیس کمیسیون برای دعوت از اعضا و مدعوین به جلسات و برگزاری آن · نوشتن مصوبات و انجام مکاتبات و انتشار آن شرح وظایف اعضای کمیسیون: · شرکت در جلسات از پیش تعیین شده کمیسیون · انجام وظیفه و تکالیف محوله در بازه زمانی ابلاغی · ارائهی طرحها، پیشنهادها ، نظرات و تجزیه و تحلیل موضوعات مبتلا به، به صورت کتبی و شفاهی در راستای بهبود عملکرد کمیسیون. |
کمیته و کارگروههای ذیل کمیسیون (در صورت وجود): · کمیته اجتماعی و کمیته پیشگیری عنوان کمیته/ کارگروه: · کمیته اجتماعی و کمیته پیشگیری شرح وظایف کمیته/ کارگروه: مطابق موارد مندرج در بندهای “الف” و “ب” در قسمت “شرح وظایف کمیسیون” |
ضوابط و قوانین جلسات کمیسیون: ·حضور به موقع و فعال اعضای کمیسیون در جلسات ·حفظ محرمانگی مذاکرات، مکاتبات، طرحها و مصوبات کمیسیون قبل از تصویب نهایی لغو عضویت اعضا: · غیبت غیر موجه در 4 جلسه متناوب یا 2 جلسه متوالی در هر فصل و یا عدم ارائه تکالیف ابلاغی از کمیسیون، پیشنهاد لغو عضویت به هیات مدیرهی کانون ارسال میگردد، درصورت تصویب، عضو متخلف از عضویت در کمیسیونهای متشکله در کانون وکلاء به مدت یکسال محروم میشود. تصویب و اطلاعرسانی مصوبات: · تصویب مصوبات منوط به رأی اکثریت اعضاء کمیسیون است و توسط رئیس و یا دبیر به هیأت مدیره کتباً اعلام و با تصویب هیأت مدیره عنداللزوم اطلاعرسانی خواهد شد. |
تعاملات با سایر کمیسیونها: · کمیسیون پارلمانی: بند 3 قسمت الف و بند 10 قسمت ب شرح وظایف · کمیسیون حقوق بشر: بند 4 قسمت ب شرح وظایف · مرکز پژوهش: بندهای 14 و 15 قسمت الف و بند 6 قسمت ب شرح وظایف · کمیسیون آموزش و تحقیقات: بند 6 قسمت ب شرح وظایف · اداره معاضدت: بند 16 قسمت ب شرح وظایف · اداره بازرسی: بندهای 7 و9 قسمت ب شرح وظایف · دادسرا: بندهای 7 و 9 قسمت ب شرح وظایف · اتاق داوری: بند 13 قسمت ب شرح وظایف · روابط عمومی: بندهای 3 و 13 و 16 و 17 قسمت الف و بندهای 12 و 14 و 15 قسمت ب شرح وظایف |

حسن فکور
رئیس



مجتبی آزادی


علی علیزاده
